Regels over hoe uw letselschade dossier behandeld moeten worden
De Gedragscode Behandeling Letselschade

De GBL: Gedragscode Behandeling Letselschade

Een aanrijding van achteren omdat iemand niet oplet, een heftruck ongeluk op het werk of gebeten door een hond in het park. Als u bij een ongeluk of hondenbeet gewond raakt, dan is er recht op een schadevergoeding van uw letselschade.

Er gelden regels voor de behandeling van een letselschade dossier. Aan deze regels, opgenomen in de GBL, dient zowel uw letselschade advocaat als de letselschade verzekeraar zich te houden. Het doel van de GBL, wat staat voor Gedragscode Behandeling Letselschade is:

  • voortvarende behandeling van uw letselschadedossier
  • correcte bejegening van partijen
  • het zoeken van oplossingen bij discussie

De 10 gedragsregels van de Gedragscode Behandeling Letselschade

De Gedragscode Behandeling Letselschade bestaat ui 10 gedragsregels waar zowel uw letselschade advocaat als de letselschadeverzekering zich aan moet houden:

Informeren over belangenbehartiging

De letselschade verzekeraar is gehouden na een aanrijding, bedrijfsongeval of hondenbeet de benadeelde te informeren over het recht op gratis juridische hulp bij letselschade.

Ontvangst bevestigen van de aansprakelijkheidsbrief

Uw letselschade advocaat stuurt de letselschadeverzekering een aansprakelijkheidsbrief. Hierin staat de aansprakelijkstelling en wordt onder andere een verzoek om een voorschot op uw letselschadevergoeding te betalen. De verzekeraar dient de ontvangst van de aansprakelijkheidsbrief binnen 14 dagen te bevestigen.

Onderzoek starten naar de aansprakelijkheid

Direct na de ontvangst van de aansprakelijkstelling doet de verzekeraar een onderzoek naar de aansprakelijkheid. Hij vraagt een schadeformulier op en overlegt met zijn verzekerde wat er gebeurd is.

Standpunt innemen

De letselschadeverzekeraar moet de aansprakelijkheid erkennen of afwijzen binnen 3 maanden na ontvangst van de aansprakelijkstelling

Verdieping en contact met de benadeelde

Tijdens de behandeling van uw letselschade claim moeten zowel uw letselschade advocaat als de letselschadeverzekeraar zorgen dat er bij het bepalen van de hoogte van de schadevergoeding rekening gehouden wordt met uw persoonlijke situatie, zowel privé als op het gebied van werk.

Is het nodig om informatie op te vragen, dan moet het verzoek proportioneel zijn. Dit betekent dat alleen die (medische) informatie opgevraagd wordt die nodig is voor de behandeling van uw letselschade claim. Daarom raadplegen wij bij een verzoek om medische informatie altijd de medisch adviseur.

Een persoonlijke benadering bij letselschade is belangrijk. U wordt om deze reden ten minste 1 x per jaar bezocht door uw letselschade advocaat en de letselschade jurist van de verzekeraar tezamen.

Opstellen van een schadestaat

Uw letselschade wordt inzichtelijk gemaakt op een schadestaat. Dit is een overzicht van alle letselschade bedragen waar uw schadevergoeding uit bestaat. De verzekeraar ontvangt deze schadestaat en geeft aan welke letselschade bedragen erkend en dus uitbetaald worden. Worden bedragen niet erkend, dan moet de letselschadeverzekeraar dit onderbouwen.

Evaluatie van uw letselschade dossier

Een veel gestelde vraag is hoe lang duurt de afhandeling van een letselschade zaak. Dit is lastig aan te geven. Gemiddeld duurt de behandeling van een letselschade zaak ruim 1 jaar. Soms echter is deze tijd langer. Daarom wordt na 2 jaar een letselschade claim altijd geëvalueerd.

Letselschade binnen 14 dagen uitkeren

Voorschotten op uw letselschade en de slotuitkering worden op grond van de gedragscode behandeling letselschade binnen 14 dagen na de toekenning door de letselschade verzekeraar uitgekeerd.

Zoeken na een oplossing

Oplossingsgerichtheid is een van de belangrijkste voorwaarden voor een goede afhandeling van uw letselschade. Dit is dan ook een van de speerpunten van de Gedragscode Behandeling Letselschade (GBL). Is er discussie, dan wordt dit opgelost door bijvoorbeeld:

  • inschakelen van medisch adviseurs
  • het laten uitvoeren van een medische expertise
  • mediation
  • het inschakelen van een rekenkundige bij discussie over de hoogte van de letselschade bedragen.

Deskundigen inschakelen

Partijen werken mee aan de inschakeling van deskundigen als dit nodig is voor de afwikkeling van de letselschade claim.

Gratis hulp bij letselschade

Bent u aangereden, is u op het werk een ongeluk overkomen of bent u door een hond gebeten? Bij letselschade waarvoor een ander aansprakelijk is, heeft u recht op gratis hulp bij letselschade. Onze letselschade advocaten helpen u graag. Dit is wat wij voor u doen:

  • de aansprakelijkheidsbrief opstellen
  • een voorschot op uw letselschade regelen
  • indien nodig een medisch adviseur inschakelen
  • discussiëren en onderhandelen met de verzekeraar
  • zorgen dat uw letselschade maximaal verhaald wordt

Wilt u de gratis hulp van een letselschade advocaat bij u in de buurt? Bel 0800 278 4626 (gratis) of klik op onderstaande button en wij gaan direct voor u aan de slag.

 

Letselschade opgelopen?

Doe onze test en ontdek of u in aanmerking komt voor schadevergoeding.

Brugman Letselschade Advocaten

Snel contact

Uw verhaal samen met ons bespreken, dat kan bij Brugman geheel vrijblijvend.

    Neem vrijblijvend contact met ons op.
    Vragen of bent u op zoek naar meer informatie?

    Wij nemen binnen 1 werkdag contact met u op.

      Logo-Brugman-Wit

      Rechtsbijstand nodig op het gebied van letselschade of overlijdensschade? Neem vrijblijvend contact op met Brugman Letselschade Advocaten!

      Adres

      Brugman Letselschade advocaten
      Dick Ketlaan 2
      1687 CD Wognum

      Telefoonnummer

      0800 27 84 626

      E-mailadres

      contact@advocatenkantoorbrugman.nl

      Taalwisselaar