Delta V onderzoek niet doorslaggevend!
Delta V onderzoek bij letselschade
Een achterop aanrijding of kopstaartbotsing heeft vaak whiplashklachten tot gevolg. Het gaat dan vaak om nekklachten, schouderklachten, concentratieverlies en hoofdpijn. Duidelijk letsel zou je zeggen, maar helaas meestal niet zichtbaar op röntgenfoto’s. We spreken dan van “niet objectiveerbaar letsel“. Dit is een groot probleem bij letselschadezaken waarbij er sprake is van een whiplash. Letselschadeverzekeraars stellen zich namelijk op het standpunt dan de klachten het letselschadeslachtoffer niet van het ongeval komen. Omdat er geen letsel zichtbaar is op röntgenfoto’s of een MRI, levert letselschade door een aanrijding van achteren veel discussie op.
Het Delta V onderzoek
De laatste tijd stellen letselschade verzekeraars zich steeds meer op het standpunt dat bij een achterop aanrijding of kopstaart-botsing met een lage snelheid er geen nekklachten kunnen ontstaan. Wat de snelheid en geweldsinwerking van de aanrijding van achteren is wordt gemeten door middel van een zogeheten Delta V onderzoek. Is er een lage Delta V score? Dan stellen verzekeraars zich op het standpunt dat de whiplashklachten niet het gevolg kunnen zijn van de aanrijding. Zij betwisten dan het causaal verband en wijzen de letselschadeclaim (grotendeels) af.
Er is een onderzoek waaruit blijkt dat het inderdaad zo is dat de kans op letsel minder groot is bij een aanrijding met een lage snelheid. Uit het onderzoek blijkt echter ook dat het niet uitgesloten is dat een letselschadeslachtoffer na een aanrijding met lage snelheid ernstig letsel kan oplopen. De stelling van verzekeraars dat bij een lage Delta V score er geen nekklachten en andere whiplashklachten kunnen ontstaan is derhalve niet correct!
Jurisprudentie Delta V- onderzoek
Er is inmiddels veel geprocedeerd in letselschadezaken omtrent een whiplash. Recentelijk nog is er een interessant arrest gewezen door het gerechtshof Arnhem- Leeuwarden. Op basis hiervan is het zeker niet zo dat er geen causaal verband kan zijn tussen het ongeval en de klachten bij een aanrijding van achteren met een lage snelheid. In dit arrest overwoog het Gerechtshof:
“Het hof vindt ook voldoende aannemelijk dat causaal verband bestaat tussen de hiervoor vermelde klachten en het ongeval. Het hof stelt bij dit oordeel voorop dat het er daarbij om gaat dat in juridische zin sprake is van causaal verband. Daarvoor is niet noodzakelijk dat een sluitende wetenschappelijke verklaring wordt gegeven voor de klachten waaruit in wetenschappelijke zin onweerlegbaar volgt dat de klachten het gevolg zijn van het ongeval. Het causaal verband tussen ongeval en klachten is in beginsel voldoende aannemelijk indien voor het ongeval geen sprake was van dezelfde of vergelijkbare klachten (1), het ongeval de klachten kan veroorzaken (2) en een alternatieve verklaring ontbreekt (3). Aan deze vereisten is in dit geval voldaan, zoals hierna zal blijken.”
Het volledig arrest treft u hier aan.
Letselschade verhalen na verkeersongeval
Brugman Letselschade Advocaten is specialist als het gaat om het verhalen van letselschade na een verkeersongeval. Ook bij een Delta V onderzoek met een laag gemeten snelheid kunnen wij het letselschade slachtoffer bijstaan. Onze letselschade advocaten deinzen ook niet terug voor een gerechtelijke procedure.
Bent u betrokken geraakt bij een auto- ongeval, bent u als fietser aangereden of als voetganger aangereden? Onze letselschade advocaten helpen u gratis bij het verhalen van uw letselschade.
Bel voor een kosteloos letselschade advies of het verhalen van uw letselschade 0800 278 46 26 (gratis) of vul ons contactformulier in. Wij nemen dan nog dezelfde dag contact met u op.