Aantal verkeersdoden 2022 gestegen
Meer verkeersdoden in Europa in 2022
Europa en ook Nederland als onderdeel hiervan hebben tot doel het aantal verkeersdoden te halveren. Tot op heden slaagt men hier niet in. De Europese Commissie publiceerde onlangs de cijfers over het aantal verkeersdoden in 2022 en dit was alles behalve positief. Het aantal verkeersdoden in 2022 is ten opzichte van vorig jaar met maar liefst 3% gestegen.
In totaal kwamen 20.600 mensen om het leven bij een verkeersongeval. Het betreft alle verkeersdeelnemers, dus slachtoffers van een auto ongeluk, fietsongeluk en bijvoorbeeld een ongeluk in het openbaar vervoer.
Oorzaken meer verkeersdoden 2022 in Europa
De belangrijkste oorzaak van de stijging van het aantal verkeersdoden is de coronacrisis. In 2020 maar ook in 2021 namen minder mensen deel aan het verkeer. We werkte thuis, mochten niet naar restaurants of het theater en moesten zelfs in de avond thuisblijven door de nachtklok. Als we daarom de cijfers van voor corona bekijken, dan zien we gelukken dat het aantal verkeersdoden wel is afgenomen. Maar van een halvering zoals de Europese commissie en Nederland willen bereiken voor 2030 is voorlopig nog geen sprake.
Verkeersveiligheid vergeleken in Europese landen
Het aantal verkeersdoden over 2022 is gestegen, maar hoe doet Nederland het eigenlijk? Waar gebeuren nu de meest ongevallen en welk Europees land is het veiligst om aan het verkeer deel te nemen? Ook dit blijkt uit het rapport van de Europese Commissie.
Uit het onderzoek van de Europese Commissie blijkt dat het aantal verkeersdoden sterk afnam in Denemarken, Litouwen en Polen. In deze 2 laatste landen nam het aantal verkeersdoden in 2022 zelfs met meer dan 30% af. De veiligste wegen vinden wij in Scandinavië, namelijk in Zweden en Noorwegen.
Nederland doet het helaas een stuk minder goed dat in bovengenoemde landen. Het aantal verkeersdoden in Nederland is sterk gestegen. Kwamen er in 2021 nog 491 mensen om het leven als gevolg van een verkeersongeluk, in 2022 waren dit er al 578. Van het doel om het aantal dodelijke verkeersslachtoffers in 2023 met 50% te verminderen komt in ons land dus nog te weinig terecht.
Ook het aantal verkeersslachtoffers met ernstig letsel in Nederland nam alleen maar toe in 2022. In 2019 waren er 19.000 slachtoffers van met zwaar letsel als gevolg van een verkeersongeval. Het aantal verkeersslachtoffers over 2022 telt ruim 21.000.
Vooral veel dodelijke fietsongevallen
Kijken we in Nederland naar het aantal dodelijke verkeersongevallen, dan valt met name het aantal fietsongevallen met dodelijke afloop op. Maar ook de meeste mensen met ernstig letsel blijven betrokken te zijn geweest bij een fietsongeluk. Fietser blijken dus erg kwetsbaar in het verkeer. Diverse organisaties pleiten voor maatregelen zoals meer en betere fietspaden. Maar ook de scooter naar de rijbaan is een oplossing die in Amsterdam al voor minder ongelukken op de fiets heeft geleid.
Ook de wetgever begrijpt dat fietsers en voetgangers kwetsbaar zijn op de weg. Daarom beschermt artikel 185 Wegenverkeerswet (wvw) fietsers en voetgangers tegen letselschade als gevolg van een aanrijding. De enige voorwaarde is dat het gaat om een aanrijding met een motorvoertuig.
De bescherming van artikel 185 wvw ziet er als volgt uit;
- het motorvoertuig is schuldig aan een aanrijding: alle materiële schade en het smartengeld worden vergoed
- de fietser is zelfs schuldig aan de aanrijding: ten minste 50% van de letselschade komt voor vergoeding in aanmerking
- is uw kind tot jaar aangereden door een auto of ander motorvoertuig? De volledige schade wordt altijd vergoed