Moet snorfiets van fietspad naar de rijbaan verhuizen?
Moet de snorfiets van het fietspad af?
In Amsterdam en Utrecht is het al gebruikelijk, daar rijden snorfietsers niet langer op het fietspad, maar op de rijbaan. De vraag is nu, moet de snorfiets op het fietspad blijven, of in heel Nederland verhuizen naar de rijbaan?
Als het aan Veilig Verkeer Nederland ligt, verhuist de snorfiets van het fietspad naar de rijbaan. Dit zou veel scooterongelukken schelen. Momenteel moeten scooters en dus snorfietsen met een blauw kenteken nog op het fietspad rijden, behalve in Amsterdam en Utrecht dus! Zo merken onze letselschade advocaten in Amsterdam al dat er veel minder ongelukken met scooters zijn!
Waarom moet de snorfiets van het fietspad af?
De verplaatsing van de snorfiets van het fietspad naar de rijbaan zou tot aanzienlijk minder verkeersongelukken zorgen. De verplaatsing van de snorfiets naar de rijbaan is in Amsterdam namelijk een succes: er zijn aanzienlijk minder scooterongelukken en fietsongelukken. Want juist op het fietspad komen deze weggebruikers regelmatig met elkaar in botsing.
De cijfers uit Amsterdam liegen er niet om, het aantal bromfietsongelukken daalde in het eerste jaar na de invoering van de wijziging van 94 naar 29. Daarnaast werden er op het fietspad veel minder fietsers aangereden in dit jaar, van 186 in 2018 naar 114 in 2019. Dit aantal blijft ook nu, in 2022 laag!
Niet alleen de situatie in Amsterdam is reden om de snorfiets te verbannen van het fietspad. Uit een onderzoek van dataverzamelingsbureau NDC Nederland blijkt dat maar liefst 75 procent van de snorfietsers op het fietspad te hard rijdt met een gemiddelde snelheid van 30 km/h. terwijl 25 km/h is toegestaan. Dit lijdt tot gevaarlijke situaties en daarmee tot aanrijdingen.
Te vaak wordt een fietser aangereden
Het aantal fietsongelukken stijgt flink. In 2020 was maar liefst 68% van de zwaar gewonden verkeersslachtoffers fietser. Dit blijkt uit cijfers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. Het dan vooral of fietsers die aangereden door een auto of scooter worden. Met nieuwe maatregelen zou het aantal fietsongelukken drastisch omlaag kunnen!
Maatregelen om aantal ongelukken te voorkomen
In 2023 staan ons meer veiligheidsmaatregelen te wachten. Zo verlagen veel gemeentes in de bebouwde kom de maximum snelheid van 50 naar 30 km/h en is er per 1 januari 2023 een helmplicht voor snorfietsers in heel Nederland.
Ik ben als fietser aangereden, wat nu?
Bent u zelf als fietser aangereden door een scooter of snorfiets? Dan is er altijd recht op schadevergoeding. Fietsers en voetgangers worden als kwetsbare verkeersdeelnemers namelijk bijzonder goed beschermd tegen letselschade als gevolg van een aanrijding. Deze bijzondere bescherming vinden wij in artikel 185 wvw.
De bijzondere bescherming voor fietsers en voetgangers houdt ik dat zij altijd schadevergoeding eisen kunnen. Ook als er zelf een verkeersfout wordt gemaakt. Bijvoorbeeld door geen voorrang te verlenen bij een uitrit of als er door rood gereden wordt.
Gratis hulp van een letselschade advocaat
Lijdt u letselschade door een aanrijding op de fiets? Onze letselschade advocaten helpen u kosteloos. Wij verhalen de schade en de kosten van rechtsbijstand op de aansprakelijke partij.