Maximum snelheid dijkwegen omlaag?
Nederland kent vele dijkwegen. De bevinden zich meestal net buiten de bebouwde kom. Op een dijkweg rijden auto’s, maar ook veel fietsers en voetgangers. Een dijkweg ligt namelijk vaak door mooie landschappen en is een verbindingsweg tussen dorpen.
De maximum snelheid op een dijkweg is op dit moment nog 60 kilometer per uur. Veilig Verkeer Nederland (VVN) vindt deze snelheid te hoog. Daarnaast is VVN van mening dat het voor bepaalde soorten motorrijtuigen verboden moet worden om op dijkwegen te rijden. Met deze voorgestelde maatregelen wil VVN trachten het aantal fietsongelukken en aanrijdingen met voetgangers te verminderen.
Maximum snelheid op dijkweg naar 50 of 30 kilometer per uur
De huidige maximum snelheid op dijken is 60 kilometer per uur. Dijken zijn echter soms smal en eigenlijk niet geschikt voor motorvoertuigen, met name niet voor auto’s en vrachtauto’s. Op sommige dijken is dan ook al de maximumsnelheid teruggebracht van 60 kilometer per uur naar 50 of zelfs 30 kilometer per uur. Volgens Veilig Verkeer Nederland is 60 kilometer per uur niet veilig als er op de dijkweg ook fietsers en voetgangers aan het verkeer deelnemen.
Weren motorvoertuigen op dijkweg
Veilig Verkeer Nederland pleit om als het mogelijk is gemotoriseerd verkeer te verbieden van dijkwegen gebruik te maken. Dit zal echter niet eenvoudig zijn. Soms zijn dijkwegen de enige verbinding tussen dorpen en wonen er ook mensen langs een dijkweg. Het weren van auto’s en vrachtauto’s zou slechts mogelijk zijn als er meerdere wegen tussen dorpen zijn. De beste oplossing lijkt dan ook de maximum snelheid aan te passen naar de maximumsnelheid die binnen de bebouwde kom geldt, 50 of 30 kilometer per uur.
Als fietser aangereden op een dijkweg
Het voornemen van VVN komt uiteraard niet uit de lucht vallen. Er wordt regelmatig een fietser aangereden op een dijkweg. Zo gaat het vaak mis bij het inhalen of voorrang verlenen. Het gevolg van een aanrijding tussen een auto en fiets is meestal letsel aan de zijde van de fietser. Op de fiets ben je nu eenmaal kwetsbaar in het verkeer.
In Nederland zijn wij ons goed bewust van de kwetsbaarheid van fietsers en voetgangers. Wordt u als fietser aangereden door een een auto of scooter, dan wordt u bij letsel bijzonder goed beschermd. Deze bescherming is wettelijk vastgelegd in artikel 185 WVW (Wegenverkeerswet). Hierin staat dat als je als fietser aangereden wordt door een motorvoertuig, de bestuurder van de auto of scooter altijd schuldig is aan de aanrijding en dus aansprakelijk is voor uw letselschade.
In Nederland geldt een verzekeringsplicht voor alle motorvoertuigen. Letselschade door een aanrijding wordt daarom altijd vergoed. Rijdt een motorrijtuig onverzekerd rond? Ook kan kunt u schadevergoeding eisen en wel op het Waarborgfonds Motorverkeer.
Als voetganger aangereden
Wat voor fietsers bij een fiets ongeluk geldt, is ook van toepassing als u als voetganger aangereden bent. Ook dan kunt u altijd schadevergoeding eisen na een aanrijding. Wel is het zo dat als uw als fietser of voetganger zelf een verkeersfout maakt, in beginsel “slechts” 50% van de letselschade vergoed wordt. Op basis van de billijkheidscorrectie kan dit 75 tot 100% worden.
Is uw kind aangereden op een dijkweg en is uw kind jonger dan 14 jaar? Dan wordt altijd 100% van de schade vergoed door de verzekeraar van de tegenpartij.
Brugman Letselschade Advocaten
Bent u op een dijkweg aangereden? Dan heeft u recht op gratis rechtsbijstand van een letselschade advocaat. Onze letselschade advocaten helpen u graag en altijd kosteloos. De rechtsbijstandskosten worden verhaald op de aansprakelijke persoon.
Brugman Letselschade Advocaten is een landelijk werkend advocatenkantoor met meer dan 10 bezoeklocaties verspreid over Nederland. Maar wij komen voor een letselschade advies of intakegesprek gewoon bij u thuis, waar in Nederland u ook woont. U kunt bij ons dus altijd terecht, van een letselschade advocaat in Maastricht tot een letselschade advocaat in Haarlem!