Nieuwe Europese veiligheidsmaatregelen
Veiligheidsmaatregelen
Jaarlijks gebeuren er nog veel ongevallen met letsel en zelfs dodelijke verkeersongevallen. Hier zijn ook vaak fietsers en voetgangers bij betrokken. Om het aantal verkeersongevallen terug te dringen, is er Europese wetgeving die autofabrikanten verplicht bepaalde veiligheidsmaatregelen te nemen. Deze veiligheidsvoorschriften zijn per 2022 verplicht op alle nieuwe auto’s.
Om nieuwe auto’s veiliger te maken en daarmee auto-ongelukken en fietsongelukken te voorkomen, zijn alle nieuwe auto’s straks uitgerust met een scala aan veiligheidsmaatregelen. Nu nog zijn deze veiligheidsmaatregelen opties op met name de duurdere auto’s. Straks zijn ze dus verplicht. Wat gaat er nu precies gebeuren?
Veiligheidsmaatregelen per 1-1-2022
Per 1-1-2022 zijn alle nieuwe auto’s ten eerste uitgerust met een achteruitkijkcamera of sensoren, een systeem dat aangeeft als er te hard wordt gereden en een systeem dat detecteert als u in slaap valt. Daarnaast komt er een alarmlicht dat aangaat als je volg op de rem stapt en een fitting voor een alcoholslot. Dit laatste betekent dat iedere auto eenvoudig uitgerust kan worden met een alcoholslot, hij wordt hier niet standaard mee geleverd.
Het gevolg van al deze technische snufjes betekent wel dat auto’s duurder worden. Er worden verplicht meerdere opties op de auto aangebracht. Dit gaat u als koper van een nieuwe auto € 500,00 kosten.
Gevolgen nieuwe veiligheidsmaatregelen
Het doel van de nieuwe Europese veiligheidsmaatregelen is duidelijk, minder ongevallen op de weg. Dus minder auto-ongelukken en een kleinere kans dat je als fietser aangereden wordt of als voetganger aangereden wordt. Of de maatregelen ook daadwerkelijk tot minder verkeersongevallen zal leiden is overigens maar de vraag. Zo is het systeem dat aangeeft als er te hard wordt gereden eenvoudig uit te zetten. Hardrijders zullen zich naar alle waarschijnlijkheid niet veel aantrekken van een signaal in het dashboard of een trillend stuur voor enkele seconden. Daarnaast zijn bijna alle nieuwe auto’s al standaard uitgerust met parkeersensoren of een achteruitkijkcamera. Het is ook een veel gekochte optie.
Letselschade door een aanrijding
Bij een aanrijding zijn vaak gewonden te betreuren. Als er sprake is van letsel na een verkeersongeval, dan is er in de meeste gevallen recht op een letselschade vergoeding. Er is of een aansprakelijke partij of een schade-inzittendenverzekering. En passagiers ontvangen sowieso eigenlijk altijd een letselschadevergoeding als zogenaamde schuldloze derden.
Fietsers en voetgangers worden extra beschermd door de wet. In artikel 185 van de Wegenverkeerswet is opgenomen dat indien een fietser aangereden wordt of een voetganger betrokken is bij een aanrijding met een motorvoertuig, de letselschade altijd (deels) vergoed wordt. Bij aansprakelijkheid van de andere partij uiteraard 100% van de schade en bij een eigen verkeerfout ten minste 50%. Dit kan op basis van de billijkheidscorrectie oplopen tot 100%.
Letselschade claimen na een aanrijding
Lijdt u letselschade na een auto-ongeluk, scooterongeluk of fietsongeval? Of bent u als voetganger aangereden? Dan heeft u in de meeste gevallen ook recht op kosteloze rechtsbijstand. Bij Brugman Letselschade Advocaten helpen wij u graag bij het verhalen van uw letselschade. Wij werken door heel Nederland. Dus of u nu een letselschade advocaat in Amsterdam, een letselschade advocaat in Utrecht of een letselschade advocaat in Eindhoven zoekt, u kunt bij Brugman Letselschade Advocaten altijd kosteloos terecht.
Wilt u uw letselschade verhalen op de aansprakelijke partij? Vul dan hier uw gegevens in of bel gratis 0800 278 4626 en wij gaan direct voor u aan de slag.