Doelstellingen verkeersveiligheid 2020 niet gehaald!
Doelstellingen verkeersveiligheid 2020
Volgens een recentelijk gepubliceerd rapport van het SWOW (nationaal wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek) stijgt het aantal ernstige verkeersslachtoffers nog steeds. In 2019 bedroeg het aantal zwaar gewonden in het verkeer 21.400 personen. De doelstelling voor 2020, maximaal 10.600 ernstig verkeersgewonden is niet gehaald. Dit ondanks dat het een stuk rustiger was op de weg door de maatregelen rondom het coronavirus.
Ernstig gewonden en verkeersdoden in het verkeer
Een ernstige verkeersgewonde kan gedefinieerd worden als een slachtoffer die door een ongeval op de weg door een rijdend voortuig wordt opgenomen in een ziekenhuis met ernstig letsel en aan dit zwaar lichamelijke letsel niet overlijdt binnen 30 dagen.
In 2019 raakte 20.400 mensen zwaar gewond door een verkeersongeval. Het kan daarbij gaan om een een auto-ongeluk, fietsongeluk of als iemand als voetganger aangereden wordt. Dit aantal was in 2018 hoger, toen er 21.700 ernstig verkeersgewonden vielen. Echter is het aantal zwaar gewonden in het verkeer in 2020 wel hoger dan in 2017 het geval was. De afgelopen 10 jaar is het aantal zware verkeersongevallen met 1.5% gestegen.
Dodelijke ongevallen in het verkeer
Definitie van iemand die door een verkeersongeval overlijdt is een slachtoffer die door een verkeersongeval door een rijdend voertuig binnen 30 dagen na het ongeval aan de gevolgen hiervan overlijdt. In 2019 viel een dergelijk ongeval 661 keer te betreuren. Dit is weliswaar 17 mensen minder dan het jaar ervoor, maar het aantal dodelijke slachtoffers in het verkeer is nog altijd veel te hoog. De daling over de afgelopen 10 jaar is namelijk gestagneerd.
Dodelijk ongeval vooral bij inzittenden en fietsongelukken
De meeste dodelijke verkeersongevallen gebeurde bij auto ongevallen en fietsongevallen. Daarbij zijn het met name niet de bestuurder zelf, maar inzittenden die bij een ongeval om het leven komen. Opvallend is verder dat het aantal dodelijke ongevallen door een fietsongeluk de afgelopen 10 jaar een stijging laat zien van maar liefst 2% per jaar! Het aantal personen die als voetganger aangereden worden en overlijden is juist de afgelopen 10 jaar afgenomen.
Letselschade door verkeersongeval
Het werkelijk aantal personen dat bij een verkeersongeval gewond raakt is veel hoger dan het aantal zwaar gewonde letselschade slachtoffers. Veel slachtoffers in het verkeer met letsel hoeven vaak niet of slechts voor controle dan wel kortere tijd in het ziekenhuis te worden opgenomen. Denk hierbij aan een verkeersongeval met een beenbreuk, een whiplash of een hoofdwond.
Zowel wij een zwaar ongeval als bij licht letsel kan er schade ontstaan. Is het verkeersongeval door een ander veroorzaakt? Dan is er recht op een letselschadevergoeding. Deze kan bestaan uit diverse schadeposten, waaronder inkomensschade, medische kosten en reiskosten. Daarnaast is er bij letsel altijd recht op een smartengeldvergoeding. Dit is een vergoeding voor pijnklachten, verkeersangst en ontsierende littekens in het gezicht bijvoorbeeld.
Kosteloos letselschade verhalen
Bij Brugman Letselschade Advocaten verhalen wij uw letselschade op de aansprakelijke partij kosteloos. Onze ervaren en deskundige letselschade advocaten stellen de aansprakelijkstelling op en onderhandelen met de letselschade verzekeraar over alle schadeposten. Zo weet u zeker dat u een maximale schadevergoeding ontvangt.
Wilt u gratis rechtsbijstand bij het verhalen van uw schade als gevolg van een ongeval in het verkeer? Bel 0800 278 4626 (gratis) of vul ons contactformulier in. Wij helpen u graag!
Mensen lezen ook: